Zorg voor sterren
Gastvrijheid is misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor goede zorg. In een gastvrije organisatie voelen de cliënt (patiënt/deelnemer/jeugdige) en hun naasten zich vrij. Gastvrijheid draait om gelijkwaardig aansluiten in een omgeving waarin je jezelf kunt zijn en waar je mee telt.

Verbinding met andere thema's
Gastvrijheid kan niet los gezien worden van de totale ervaring die cliënten en hun naasten hebben. Zeker niet waar het gaat om (tijdelijke) verblijfszorg. Gastvrijheid is daarmee een belangrijk onderdeel van kwaliteit, waarin ook thema’s als (seksuele) diversiteit (kunnen zijn wie je bent), veiligheid en zeggenschap (gehoord en gezien worden) een belangrijke rol spelen. In dit waardenkader is hier op aangesloten door deze universele waarden te vertalen naar de 7 pijlers van gastvrijheid.
Gastvrijheid beoordelen
Wat iemand beschouwt als ‘gastvrij’ is uiteraard persoonlijk. Daarom is het kennen van en aansluiten op wensen en behoeften zo belangrijk. Er zijn echter wel een aantal gemeenschappelijke waarden te benoemen die met elkaar van belang zijn om gastvrij te kunnen zijn of om de gastvrijheid te kunnen ervaren. Die zijn in het Waardenkader Zorg voor Sterren bij elkaar gebracht en deze vormen met elkaar het uitgangspunt om de gastvrijheid te beoordelen. Op basis van het Waardenkader Zorg voor Sterren onderzoekt een onderzoeksteam hoe het met de gastvrijheid gesteld is. Hiervoor is een onderzoeksprogramma ontwikkeld waarin de 7 pijlers van het kader aan bod komen.

Registratie waardenkader Zorg voor Sterren
Na registratie krijgt u het Waardenkader Zorg voor Sterren via de mail toegestuurd.